آموزش و پرورش دوره? ابتدايى فعاليتى نظامدار و هدفمند است؛ از اينرو صاحبنظران اهداف متعددى براى اين دوره ذکر کردهاند. |
|
در قانون اساسى معارف ايران مصوب 1290 به تعريف و هدف تأسيس مکتب و مدرسه اشاره شده و آمده است: |
|
مکتب و مدرسه عبارت است از تأسيساتى که براى تربيت اخلاقى و علمى و بدنى ابناء نوع بشر داير مىگردد. |
|
مطالعه? مصوبات شوراى عالى معارف، فرهنگ و آموزش و پرورش و برنامه? تفصيلى دوره? پنج ساله ابتدايى مصوب 1344 مبين آن است که به هنگام پيشنهاد هر برنامه يا تصويب آن، اهدافى براى دور?? ابتدايى تعيين و اعلام شده است. |
|
براساس طرح نظام آموزش و پرورش جمهورى اسلامى ايران در سال 1367 و در جهت اهداف کلى نظام، اهداف دوره? ابتدايى در سه حيطه? شناختي، عاطفى و روانى – حرکتى از طرف کميسيون پيشدبستانى بشرح ذيل تعيين و اعلام شده است |
- اهداف رواني – حرکتي
- اهداف شناختي
- اهداف عاطفي
|
|
|
|
|
1. آموزش اطلاعات مقدماتي، بهداشتى و ايمني. |
|
2. آموزش خواندن، نوشتن، حساب کردن و استدلال کردن. |
|
3. آموزش اطلاعات ساده درباره? محيط طبيعى و اجتماعى پيرامون خود. |
|
4. ياد دادن بعضى آيات ساده و سورههاى کوچک قرآن کريم. |
|
|
1. تقويت انگيزه آمدن به مدرسه |
|
2. علاقهمند کردن کودک به درس خواندن و يادگيري. |
|
3. علاقهمند کردن کودک به ارزشها و آداب و رسوم اسلامى و ميهنى و احترام گذاردن به آنها. |
|
4. ياد دادن کنترل و عواطف و ابزار آنها به نحو مطلوب. |
|
|
1. پرورش تن و روان و حفظ سلامت جسمى و روانى و شادابى کودک. |
|
2. ايجاد عادت به نظم و تربيت و پرورش روح همکارى با ديگران. |
|
3.ايجاد زمينه شکوفايى و رشد استعداد هنري. |
|
4. پرورش دقت، کنجکاوى و خلاقيت. |
|
5. ايجاد عادات بهداشتى و ايمني. |
|
6. آشنايى با نماز. |
|
|
اهداف پايههاى دوم تا پنجم ابتدايى |
|
|
|
1. آموزش تدريجى رموز خلقت به کودک و جلب توجه او به مبدأ آن. |
|
2. ياد دادن قرآن مجيد در حد درستخواني. |
|
3. دادن اطلاعات لازم در زمينه? واجبات ديني. |
|
4. آموزش اطلاعات بهداشتى و ايمني. |
|
5. تقويت حس کنجکاوى دانشآموز نسبت به محيط اجتماعى و طبيعى خود و آموزش اطلاعات و مهارتهاى سودمند در زندگى اجتماعى و هنجارهاى اجتماعى به منظور ايجاد نظم و مسؤوليتپذيرى در آنان. |
|
6. آشنا کردن دانشآموزان با زندگى پيامبران و ائمه معصومين (ع) در حد ممکن. |
|
7. آشنا کردن دانشآموزان با قوانين و هنجارهاى اجتماعي. |
|
8. آموزش هنرى براى پرورش استعدادهاى هنرى با تأکيد بر هنرهاى بومى و متناسب با مقتضيات منطقهاي. |
|
9. آموزش مطالبى که به درک موقعيت دانشآموزان از لحاظ زمان و مکان کمک کند. |
|
|
1. احترام گذاردن به بزرگسالان. |
|
2. علاقهمند کردن به نظم و مسؤوليتپذيرى و رعايت حقوق ديگران. |
|
3. علاقهمند کردن دانشآموز به مطالعه. |
|
4. علاقهمند کردن دانشآموز به فعاليتهاى اجتماعى و تعاون. |
|
|
1. ايجاد عادات بهداشتى و ايمني. |
|
2. ايجاد عادت به تعاون و رعايت حقوق ديگران. |
|
3. آموزش عملى نماز. |
|
4. تقويت مهارت خواندن، نوشتن، حساب کردن و استدلال کردن. |
درباره این سایت